Friday, January 6, 2012

Safar Itu Kosong. Imtihan Oh Imtihan!!!


Assalamualaikum

Sekarang dah masuk bulan Safar selepas peginya Muharram. Safar ertinya kosong. Bulan yang kosong. Okay, bukan point tulis entry ni untuk cerita pasal bulan tapi pasal diri sendiri. 
Manusia tidak pernah tidak untuk di datangi ujian. Ini adalah satu kenyataan yang tidak dapat di ubah kerana apa? 
Kerana fitrah manusia sebegitu. 
Percayalah kerana saya juga seperti itu, akan begitu dan seterusnya menjadi begitu buat ketika ini. I lost my way. Yang membezakan kita adalah sama ada kita berjaya untuk melepasi ujian tersebut atau pun tidak sama sekali. Dari kecil kita sudah terdedah dengan pelbagai ujian atau lebih spesifiknya dengan status kita sebagai seorang pelajar dan seorang anak kepada ibu dan ayah. Ujian paling besar akan di hadapi oleh seorang pelajar ialah IMTIHAN. 

Terus membaca dengan mendengar sebuah lagu yang boleh give us semangat back walaupun masih dalam keadaan lemas. I Believe-Maher Zain feat Irfan Makki#! LISTEN


Anda dengar lagu ini, anda pasti akan menjadi semakin cantik dan comel seakan-akan baru di hembuskan roh baru dan semangat baru dalam diri. Penipu beno! 
Yepp! Bagi saya, ada banyak cara untuk kita solve problem either dengan cara sendiri atau guna cara yang memang dah sedia ada. 
And sekarang sangat tak okay kerana tendangan penalti dari ujian-ujian yang saya dah duduki minggu ini. Rasa seperti tidak lulus seperti yang saya harapakan. Bagi sesiapa yang not cool as I do now, why don't uols out there try putting yourself in a new life way.Try this!

7 Ways To be Chantek Selepas Final Exam:

1. Berusaha sedaya-upaya untuk menjadi okay balik. Keeps smile!

2. Tenangkan hati, bila hati tenang maka kerja akan jadi senang.

3. Jangan mudah putus asa, yakin dengan usaha kita.

4. Jangan main-main bila tidak main-main, main-main bila main-main.

5. Cuba dulu, baru tahu.

6. Doa.

7. Tawakal.


Wahai sahabat, 
jangan kecewa kerana percayalah Allah tidak membebankan kita dengan perkara yang kita sendiri tidak mampu. Percayalah, Allah tidak akan mensia-siakan usaha hamba-Nya, mungkin Allah tidak mahu memberi kita kejayaan pada masa ini dan simpan kejayaan itu untuk masa hadapan. Sesungguhnya, perancangan Allah itu Maha Hebat. Insyaallah. Bagi yang menuntut ilmu jauh dari rumah sendiri dan keluarga, berusahalah. Jangan balik dengan kegagalan. You will regret babe! And so me, I'll try my best to solve my kerinduan and my perasaan yang enggak-enggak. 


NOTA KAKI :

"Sesiapa yang mengembara kerana belajar sesuatu ilmu, maka akan di ampunkan dosa baginya sebelum dia melangkah."
---Hadis Riwayat Al-Syiruzi---



3 comments:

  1. D-DOA
    U-USAHA
    I-ISTIKHAMAH
    T-TAWAKAL

    gud luck za...u must keep cool as u do now :)

    ReplyDelete
  2. Biasa ada 3. Jika minta ayah duit, kita ambil dan itu "Usaha" kerana mahukan sesuatu mesti dimulakan dengan cara. Bila kita berkehendak ais krim dalam hati dan itu "Doa" kerana Allah maha mendengar lagi memahami. Bila kita membeli ais krim dgn duit itu dan itu "tawakal" kerana Allah yang telah menentukan kita membeli aiskrim dgn duit ayah. :P

    Semoga zaza terus berusaha, doa dan bertawakal. InsyaAllah.. :)

    Nice entry..


    (^_____^)

    ReplyDelete
  3. Luck is yours , wishes are mine .
    Let your future be always shine...

    good luck kak fiza... :D

    ReplyDelete